URL to skrót od Uniform Resource Locator, a chodzi tutaj o określony format adresowania w internecie. Głównie kojarzyć się on może z adresami stron WWW, ale w praktyce URL to również odnośnik do danego materiału, np. pliku PDF czy video. Mamy do czynienia z nim także w przypadku serwerów ftp. Adres URL może się składać z wielu elementów i nie zawsze muszą być one takie same.
Z czego zbudowany jest adres URL?
W adresie URL znajdują się pewne stałe elementy i takie, które pojawiają się w związku z tym, jakie operacje aktualnie wykonujemy na stronie WWW. Przykładowy adres URL to https://www.seoteam.pl/pozycjonowanie-stron/. Składa się z następujących elementów:
- https:// – czyli protokół. Najczęściej jest to właśnie https, czyli szyfrowany, rzadziej http://. Jest to nieodłączny element adresu, ale niekoniecznie musimy go widzieć. Przeglądarki najczęściej nie wyświetlają tego elementu.
- WWW – czyli kolejny element, który z reguły jest niewidoczny. Strona może się wyświetlać pod adresem z WWW, ale właściciele stron przeważnie wybierają wersję bez tego elementu, dzięki czemu adres ten jest krótszy, a samo zastosowanie WWW – zbędne.
- Nazwa domeny – w podanym przykładzie jest to seoteam.
- Rozszerzenie – czyli .pl, ale może ono być różne, np. .com, .pizza, .de, .info i inne.
- Ścieżka do usługi – czyli /pozycjonowanie-stron/. Może prowadzić do określonego pliku graficznego /uploads/grafika.png lub innego.
- Zapytanie – dodatkowy parametr w adresie URL pojawi się wówczas, gdy np. skorzystamy z wyszukiwarki. Wtedy ścieżka do takiej strony może wyglądać następująco: /?s=pozycjonowanie.
- Kotwica – za pomocą tego elementu internauta jest przekierowany do określonego miejsca na podstronie, np. do danego nagłówka. Wtedy ścieżka może być następująca: /pozycjonowanie-stron/#naglowek3.
- UTM – za pomocą znaczników UTM można monitorować m.in. skuteczność prowadzonych działań marketingowych. Wtedy URL może wyglądać następująco: https://seoteam.pl?utm_source=social&utm_medium=fb&utm_campaign=kampania
Czym są przyjazne adresy URL?
Ścieżka do danego pliku powinna być zoptymalizowana pod algorytm Google i użytkownika. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest adres https://seoteam.pl/pozycjonowanie-stron/, natomiast złym https://www.seoteam.pl/xskd343223/ . Pierwszy z nich sugeruje odbiorcy, co znajdzie na stronie, drugi natomiast niczego nie wskazuje. Adres URL pojawia się w wynikach wyszukiwania Google i jeśli jest przyjazny, to wtedy może pozytywnie wpływać na CTR.
W adresie URL w Google mogą wyświetlać się również emoji, czyli piktogramy, które zwracają uwagę internauty i również wpływają na podwyższenie wskaźnika CTR. Tworząc adresy URL, należy trzymać się następujących zasad:
- Nie dodawać daty publikacji – wydłuża to adres, a także może negatywnie wpłynąć na CTR w momencie, kiedy nasz materiał jest starszy od innych, które wyświetlają się w Google na dane zapytanie.
- Warto umieszczać w adresie najważniejsze słowo kluczowe dla danego adresu – najczęściej jest to tytuł artykułu.
- Nie używać spacji – słowa w adresie URL trzeba rozdzielać łącznikami. Nie należy również stosować podkreślników.
Popularne systemy CMS umożliwiają łatwe tworzenie przyjaznych adresów URL i dostosowanie ich do swoich potrzeb.