Co to jest Pozycjonowanie?

Pozycjonowanie jest pojęciem często stosowanym zamiennie z SEO (Search Engine Optimization), a tymczasem nie są one tożsame. Wprawdzie cel tych działań jest taki sam, ale pozycjonowanie jest terminem szerszym. Obejmuje ono wszystkie działania, które zmierzają do osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce internetowej na zapytania, które najlepiej opisują dany biznes, treść czy produkt. SEO to natomiast wszystkie modyfikacje wprowadzone w obrębie strony, aby spełniała wymagania algorytmu wyszukiwarki, np. Google.

SEO elementem pozycjonowania

Działania realizowane w ramach SEO są składowymi pozycjonowania. Zatem to właśnie owe pozycjonowanie obejmuje wszystkie kroki, które zmierzają do osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Składają się na nie:

  • Działania on-site – czyli optymalizacja strony WWW pod wymagania algorytmu. Niezbędnych jest w tym przypadku wiele kroków, a w tym działania obejmujące metatagi, treść, wykorzystanie słów kluczowych, szybkość ładowania strony, Core Web Vitals, linkowanie wewnętrzne, korzystanie z szyfrowanego połączenia, eliminowanie kanibalizacji i duplicate content, przyjazne adresy URL i inne elementy.
  • Działa off-site – czyli kroki zmierzające do osiągnięcia wysokich pozycji realizowane poza stroną WWW. Przede wszystkim zalicza się do nich link building, czyli budowanie profilu linkowego. Polega to na pozyskiwaniu odnośników, które prowadzą do strony, ale powinny to być linki umieszczone na wartościowych stronach WWW, czyli takich, które mają dobre parametry SEO. Sprawdza się je w narzędziach takich jak Ahrefs, Majestic SEO, Semrush, Moz, Senuto czy Semstorm.

Pozycjonowanie to działania, które przynoszą efekty stopniowo, a niezbędne do tego elementy to optymalizacja strony, rozbudowa treści na witrynie i link building. Składową pozycjonowania jest obecnie content marketing, czyli tworzenie takich materiałów, które doprowadzają do aktywizacji użytkowników, udostępniania przez nich takich danych w serwisach społecznościowych. Docelowo mogą one zapewnić przypływ linków, które prowadzą do danego contentu na blogach czy forach.