Co to jest SXO?

SXO to skrót, który powstał z połączenia Search Engine Optimization z User Experience. W podejściu SXO chodzi o pozyskiwanie ruchu z wyników organicznych wyszukiwarki, ale jednocześnie o przygotowanie strony, która spełnia oczekiwania użytkowników i tym samym daje dużą szansę na konwersję. Pojawienie się tego pojęcia jest związane m.in. z ewolucją branży SEO.

SXO to nie tylko pozyskiwanie ruchu

Celem SEO jest optymalizacja witryn pod wymagania algorytmu wyszukiwarki, aby poprawić widoczność w wynikach, tj. polepszyć jej pozycję na zapytania, które opisują nasz biznes czy też dany content. W przypadku SXO nie chodzi wyłącznie o ruch na stronie pozyskany z wyszukiwarki, ale o to, aby użytkownicy serwisu decydowali się na zamówienie usługi, wysłanie zapytania czy zakup produktów. 

Obranie odpowiedniej strategii SXO umożliwia optymalizację konwersji. Użytkownik najpierw trafi na stronę na podstawie wysłanego do wyszukiwarki zapytania, które dobrze opisuje działalność, produkty czy usługi, które oferuje. Następnie odwiedza witrynę, która szybko się ładuje, korzysta z bezpiecznego połączenia HTTPS. Bez problemów znajduje na niej oczekiwany produkt, ma jego szczegółowy opis i zdjęcia. Na koniec do jego dyspozycji jest krótka ścieżka zakupowa. To tylko wybrane elementy, które mają wpływ na wrażenia użytkownika oraz jednocześnie stanowią element SXO. Optymalizacja na stronie powinna być realizowana, mając na uwadze dany projekt, docelowych odbiorców, specyfikę branży i inne elementy.

SXO – czy to konieczne?

Podejście SXO obecnie staje się już standardem. Kierunek ten jest niezbędny ze względu na oczekiwania odbiorców usług SEO i ich świadomość. Inwestujący w pozycjonowanie chcą realizować cele biznesowe, a niezbędnym do tego krokiem jest optymalizacja witryny pod oczekiwania użytkownika. 

Optymalizacja SEO i UX pod wieloma względami są spójne – duża część działań się pokrywa. Natomiast nie dotyczy to wszystkich czynności. W podejściu SXO należy monitorować wyniki w postaci poziomu konwersji oraz wprowadzać na stronie zmiany idące w kierunku optymalizacji rezultatów. Zatem w praktyce działania nigdy się nie kończą – wyniki należy monitorować na bieżąco.