Co to jest SERP?

SERP to skrót od Search Engine Results Page. Oznacza on stronę wyników wyszukiwania, która wyświetla się po wysłaniu danego zapytania do np. Google. Chodzi tutaj zarówno o rezultaty organiczne (bezpłatne), jak i te, które wyświetlają się w ramach reklamy PPC (Pay Per Click). 

SERP – z czego się składa?

Charakterystyczna dla każdej strony wyników wyszukiwania jest unikatowość dla danego zapytania. Nawet jeśli wysyłana przez użytkownika fraza będzie taka sama, ale inna będzie kolejność użytych przez niego słów, to i tak SERP najprawdopodobniej będzie się różnić. 

Na górze oraz na dole wyników wyszukiwania Google wyświetlają się rezultaty sponsorowane – z Google Ads – i są one oznaczone jako reklama. Nie są natomiast prezentowane dla każdego zapytania, tych dla tych, które zostały ocenione jako odpowiednie, biorąc pod uwagę ustawienia kampanii dodanej przez jej twórcę. Pomiędzy wynikami sponsorowanymi są te kluczowe, bezpłatne, które według wyszukiwarki stanowią najlepszą odpowiedź na dane zapytanie. Wśród nich może się pojawić tzw. trzypak wyników z Google Maps, ale dotyczą one zapytań lokalnych lub takich, które zostaną przez Google ocenione jako lokalne. Jeśli wpiszemy frazę fryzjer, to w SERP-ie zobaczymy wyniki z naszego miasta lub okolicy, a nie rezultaty ogólne.

Każdy wynik wyszukiwania z danej strony składa się z jej tytułu, adresu URL, opisu i dodatkowych elementów. Wśród nich mogą pojawić się m.in. dane strukturalne, takie jak gwiazdki, cena, stan magazynowy, a także emoji, czyli piktogramy. 

W SERP mogą się także wyświetlić: 

  • direct answer – czyli wynik na tzw. pozycji zero, który zawiera odpowiedź na zapytanie i jest ona pokazywana bez wejścia na stronę;
  • sitelinki – czyli dodatkowe odnośniki przy danym wyniku, które prowadzą np. do poszczególnych nagłówków na danej stronie; ich kliknięcie powoduje natychmiastowe przeniesienie nie na początek danego artykułu, tylko do wybranego nagłówka;
  • Knowledge Graphs – dzięki grafom wiedzy Google w wynikach wyszukiwania może się wyświetlić wynik meczu, adres firmy lub instytucji, książki, filmy i nie tylko. 

Od czego zależy kolejność wyników w SERP?

Wyszukiwarki bazują na swoim algorytmie i na tej podstawie ustalają kolejność stron w SERP. W przypadku najpopularniejszej, czyli Google, o widoczności decyduje około 200 czynników. Zalicza się do nich optymalizację strony, link building, rozwijanie contentu serwisu. Google aktualizuje algorytm oraz wprowadza zmiany pod względem wagi poszczególnych czynników, a także wdraża nowe, które mają wpływ na SERP-y.