Co to jest SEO?

SEO to skrót od Search Engine Optimization i oznacza optymalizację strony pod kątem algorytmu wyszukiwarek internetowych. Celem tych działań jest osiągnięcie widoczności w SERP (Search Engine Results Page), czyli w wynikach wyszukiwania na zapytania, które najlepiej opisują dany biznes czy materiały znajdujące się na stronie. SEO to jednocześnie jedna z najpopularniejszych form marketingu internetowego. 

Na czym polega SEO?

Osiągnięcie przez stronę WWW wysokich pozycji na zapytania wymaga dostosowania witryny do oczekiwań danej wyszukiwarki. W Polsce strony są optymalizowane przede wszystkim pod wymagania Google, które ma ponad 95 proc. udziału w rynku.

Na SEO składają się działania on-site i off-site. W pierwszym przypadku chodzi o optymalizację na stronie, a w drugim poza witryną. Do on-site należy dostosowanie kodu witryny. Optymalizacji podlegają m.in. tagi title i description, nagłówki H1-H6, obrazki, wewnętrzne linkowanie (odnośniki prowadzące do różnych podstron), wprowadzenie do treści odpowiednich słów kluczowych, zastosowanie linków kanonicznych, przekierowań, wdrożenie certyfikatu SSL, dostosowanie witryny pod urządzenia mobilne i pod Core Web Vitals. 

Natomiast do działań off-site zaliczamy przede wszystkim link building, czyli budowanie profilu odnośników zamieszczonych na różnych stronach WWW, które prowadzą do danego serwisu. Duże znaczenie ma nie ich liczba, lecz jakość, którą analizuje się, biorąc pod uwagę m.in. parametry SEO strony. 

Pierwszy etap kampanii SEO

Działania z zakresu SEO powinny się rozpocząć od przeprowadzenia audytu. W ramach tego kroku analizuje się, jak wygląda strona pod kątem spełniania oczekiwań algorytmu Google, a tym samym – jak wiele pracy wymaga, aby była w stanie wyprzedzić konkurencję. Charakterystyczne dla kampanii SEO jest to, że efekty działań nie są zauważalne natychmiast – widoczność jest rozwijana stopniowo. 

SEO wymaga dostosowania witryny do aktualnych wymagań algorytmu. Google wprowadza w nim nawet setki aktualizacji rocznie, czego efektem jest zmiana wagi poszczególnych czynników, które mają wpływ na pozycję, lub wprowadzenie nowych. W ramach SEO witrynę należy dostosować do obecnych wymagań.