Google to wyszukiwarka, która od lat jest najpopularniejsza na świecie. Zdobyła rynek prostotą, szybkością działania, a także dostarczanymi wynikami, które spełniają oczekiwania internautów. Przedsiębiorstwo odpowiedzialne za jej stworzenie powstało w 1998 roku.
Jak działa wyszukiwarka Google?
Obecna wersja wyników wyszukiwania Google jest efektem wielu zmian, które przez lata wprowadzano w algorytmie i tym, co się wyświetla w SERP. Aktualnie znajdują się tam rezultaty sponsorowane oraz organiczne, a także wideo, graficzne, z map Google czy też z wiadomości, tj. Google News.
Google, tak jak każda wyszukiwarka, ma swój algorytm, na podstawie którego ustala, które strony zajmą poszczególne pozycje w wynikach. Czynników, które na to wpływają, jest około 200. Do najważniejszych zalicza się m.in. optymalizację treści pod słowa kluczowe, odnośniki, które prowadzą do strony, rozwój contentu, szybkość ładowania się serwisu, wiek domeny.
Strony WWW trafiają do indeksu Google po tym, jak odwiedzi je robot tej wyszukiwarki. Ocenia on, czy dane zasoby mogą być zindeksowane, sprawdza też, czy właściciel stron tego chce. Jeśli na danej witrynie umieszczono tag noindex, to wtedy taki materiał nie trafi do indeksu wyszukiwarki.
Google stale aktualizuje swój algorytm – rocznie wdraża setki, a nawet tysiące mniejszych i większych zmian.
Popularność Google w Polsce i na świecie
Wyszukiwarka Google od lat pozostaje najbardziej popularna w Polsce i na świecie. Według danych gs.statcounter.com w grudniu 2021 roku miała ona ponad 91 proc. światowego rynku, natomiast jeszcze lepszy rezultat osiągnęła w Polsce – przeszło 96 proc. innych systemów służących do wyszukiwania jest w Polsce niewielki. Bing ma blisko 2,5 proc., a Yahoo! około 0,5 proc.
Obecnie Google zatrudnia przeszło 100 tys. pracowników na całym świecie, a w tym ma również oddział w Polsce.