Page Rank to algorytm, który opracowano w 1998 roku. Oceniał on strony internetowe w skali od 0 do 10, mając na uwadze ich jakość, zgodnie z obecnymi zasadami oceny. Najniższą notą było 0, a najwyższą 10. W 2016 roku Google zaprzestało publicznego podawania informacji o wyniku Page Rank danej witryny.
Historia Page Rank
Nazwa ta jest znakiem handlowym firmy Google, a sam algorytm opracowali Larry Page i Sergey Brin, czyli założyciele tego przedsiębiorstwa informatycznego. Co ciekawe, Page Rank został opatentowany przez Uniwersytet Stanforda, na którym studiowali Larry i Sergey, ale w 2005 roku Google odkupiło prawa do znaku – kosztowało to około 300 milionów dolarów.
W 2016 roku Google przestało podawać informacje o wysokości wskaźnika Page Rank danej strony. Wcześniej można go było sprawdzić, korzystając z dodatków do przeglądarek czy też różnych stron WWW, na których znajdowało się odpowiednie do tego narzędzie. Przed wyłączeniem publiczności tego wskaźnika był on wykorzystywany przez internautów do określenia mocy SEO danej domeny. Obecnie bierze się pod uwagę wskaźniki wprowadzone przez firmy, które udostępniają narzędzia do analizy profilu linkowego – np. Trust Flow od Majestic SEO.
Wskaźnik Page Rank, który był widoczny publicznie, nie był aktualizowany codziennie. Częstotliwość wyliczania nowej jego wysokości z biegiem lat się zmniejszała. Ostatni taki update miał miejsce w 2013 roku. Wysokość PR zależała od tego, jaki wskaźnik miały strony linkujące do danej witryny.
Dlaczego Google wycofało Page Rank?
Wskaźnik Page Rank był wykorzystywany w handlu linkami i wymienianiu odnośnikami. W sieci można było znaleźć oferty zakupu linków na stronie z PR 5, PR 6 itd. Osoby, które zarabiały na handlu odnośnikami, zaczęły manipulować tym wskaźnikiem. Oficjalnie nie jest podane, co spowodowało, że Google zrezygnowało z podawania wysokości Page Rank, ale to mogła być jedna z przyczyn.
Natomiast firma ta w dalszym ciągu korzysta z tego wskaźnika, ale bez publicznego informowania o nim.